Morgonrutin

Som morgonen börjar fortsätter ofta resten av dagen. Att ta sig tid till att ha en lugn start på dagen har ofta en stor effekt för måendet och stressnivån. Här kommer några förslag för en lugn morgon:

  • Minimera intryck utifrån, som att titta på telefon eller tv. Stanna kvar i dig själv. Se till att du har tid för att ta det lugnt på morgonen.
  • Sätt en intention för dagen. Hur vill du att dagen ska vara?
  • Säg en affirmation tyst för dig själv några gånger som tex jag är lugn och harmonisk, eller jag är frisk och stark. (fler tips på morgon affirmationer hittar du gratis här)
  • En stunds meditation och lite rörlighetsträning,
  • En kall dusch, sätter fart på dopaminet i kroppet och ger en kick.
  • Övergång till arbete. Börja med den uppgift som är viktigast för dagen. Willpower är som störst på morgonen, utnyttja det.

Skapa ditt drömliv

Våra tankar skapar vår verklighet.

Men om man då lever i en verklighet som man inte är nöjd med? Du kan bara styra dina egna reaktioner på det som händer. Du kan omöjligt styra omvärlden. Ja jag vet att en del människor älskar att skaffa sig makt över andra människor. Men de kan bara få den makt du ger dem. Dina tankar och din inre miljö är det bara du som kan bestämma över.

När vi vänder blicken inåt tar vi också makten över vårt liv. Vi kan välja det vi vill ha och se växa i livet. Vill vi tex ha mycket kärlek i livet måste vi också skicka ut mycket kärlek. Det är en naturlag, det är bara så det är.

Det här kommer vi prata mer om på 2 dagars kursen som jag kommer att hålla 7-8 okt 2021 online via zoom. Det kommer att handla om hur sinnet fungerar, law of attraction och träning av mental styrka genom mindfulness och act-terapi. och en massa annat. Det kommer att bli en helt magisk kurs. Jag hoppas vi ses!

Självledarskap och livsdesign. Läs mer här

Back in biz? 🤓

Hur har din vecka startat? Tagit dig igenom mailen ännu, som samlats på hög under semestern?

Nu undrar jag, har du lagt märke till din andning?

Det är väldigt vanligt nämligen att vi håller andan när vi läser mail, får ett sms eller koncentrerar oss på något. Vi gör det utan att vi tänker på det.
Men det är såklart väldigt påfrestande för kroppen och vi får obalans mellan syre och koldioxid i cellerna.
Första steget för att ändra det är att börja lägga märke till hur du andas under dagen. En lugn andning ger en lugn kropp.
En bra andning är lugn, rytmisk, tyst, med magen och genom näsan. 💗

Psst. Vill du lära dig med om hur du kan lära sig andas bättre, hittar du lilla Andningsskolan här 😙

Radio

Igår blev jag intervjuad i P4 Stockholm om stress, mina egna erfarenheter av stressjukdom och tips på hur man kan få en lugnare höst nu när allt drar igånf igen.

Här är några av tips inför hösten:

– Tro inte på allt du tänker och välj vilka tankar du vill ägna dig åt.

– Inför sovtider för mobilen. Skippa sena jobbmejl och onödigt scrollande det första du gör på morgonen.

– Lägg en intention innan du går upp på morgonen. Hur vill jag ha min dag?

– Gör långa djupa andetag då och då under dagen. Det sänker stresshormonerna i kroppen.

– Planera in för återhämtning och prioritera bland arbetsuppgifterna.

– Var i nuet, det är alltid lugnare än när hjärnan springer 10 steg framför.

Om du vill kan du lyssna på en kort version av intervjun här:

https://sverigesradio.se/artikel/sa-undviker-du-stressfallan-i-host

Vågar du ändra uppfattning?

Jag slås ofta av den hårde tonen på sociala medier, kanske främst fb. Det är mycket åsikter om politik, vaccin, invandring och kriminalitet.

Vi verkar ha någon slags inneboende tro om att vi behöver bedöma allt hela tiden , i svart eller vitt, bra eller dåligt etc. Tyvärr skapar det lätt sprickor emellan oss människor. Tonen blir hård och vi står i varsin ringhörna och försöker övertyga den andre om att vår åsikt minsann är den enda rätta.


Tänk om vi faktiskt inte behöver ha en åsikt om allt hela tiden. Tänk om vi istället nyfiket kan försöka förstå vad det är som färgar den andres glasögon, där borta i den andra ringhörnan. 
För tänk om världen inte är som du tror att den är? Tänk om det är dina uppfattningar, åsikter och dömanden om hur världen är som gör att du uppfattar den just precis så?

Tänk om du kunde släppa taget om alla begränsningar och likt en lök skala av lager av gamla uppfattningar om hur världen är. Tänk om du kunde erkänna för dig själva att ”ja, jag kan ha fel. Och är det så är det helt ok!”.

Så att du då kan betrakta världen med ett öppet sinne utan färgade filter. Och kanske skulle du då upptäcka något helt nytt.

Skulle du våga göra det då? ❤

Slipp stressen efter semestern!

Sommar och sol! ☀️😎

Vilka underbara sommardagar vi har!
Har ni fått semester än?

Den bästa tiden att träna sig i stresshantering är faktiskt under ledighet när man INTE är stressad. Dels för att det är lättare att ta till sig ny kunskap och för att man har tiden att öva. Och sen när allt drar igång igen till är man redo med superbra verktyg för att ens slippa bli stressad. Därför vill jag slå ett slag för min onlinekurs i stresshantering Stressa mindre & må bättre. En kurs du gör helt i din egen takt. 

Juli ut erbjuder jag 15 % rabatt till dig som anmäler dig med koden SOMMAR. Du hittar kursen här

En sak jag tycker att det är superviktigt att känna till är symptom på långvarig stress, för de flesta tänker faktiskt inte på att det hör ihop med stressnivån. Trots att ca 70% av alla som går till vårdcentralen gör det med stressrelaterade åkommor brukar läkare sällan prata om stress och vad symptomen orsakas av.  

Här är några symptom att se upp med:

-Magproblem, magkatarr, skör tarmslemhinna, näringsbrister, ibs

-Kalla händer och fötter

-Försvagat immunsystem, återkommande förkylningar/infektioner, ökade inflammationer

-Ökning av allergier

-Sämre tålighet av alkohol

-Huvudvärk, stelhet i nacke, värk

-Trötthet

-Ökat behov av sötsaker, viktuppgång

-Sömnproblem

-Minnesproblem, försämrad koncentration, svårt fatta beslut

-Irritation, ilska

-Panikångestattacker, depression, ångest 

-Förhöjt blodtryck

-Problem med sköldkörteln

-Problem att bli gravid

-Hudutslag

-Ont i bröstet

-Yrsel, svimning

-Sömnproblem

Så simma lugnt mina vänner, varva ner ordentligt och NJUT av sommaren! 

w love/M ❤

Irriterande

Idag skäms jag och tycker det är helt sjukt. Jag kommer ihåg att jag blev stressad och ibland irriterad när människor var lugna och höll ett lägre tempo än jag.

Jag hade ju tusen saker att göra och mitt tempo var skyhögt hela tiden. Det konstiga är att ingen uppfattade mig som stressad. De tyckte alltid att jag var lugn och uppfattades ha full kontroll. Men inombords var jag ofta hyperstressad. Och var jag inte i det läget var jag uppe i superhögt tempo och presterade hela tiden på maxgränsen. Återhämtning, vad är det? Jag hade ett enormt stort ansvar på mina axlar, som jag visserligen klarade att ta, men det kostade mig hälsan. Och det var det definitivt inte värt.

Idag är jag en sådan där irriterande lugn, harmonisk människa, haha.

Vill du också bli det? Du kommer få en massa bra verktyg för att stressa ner och få mer balans med min onlinekurs Stressa mindre & Må bättre

Just nu får du dessutom 15% rabatt med koden SOMMAR. 🙂

w love /M

En irriterande lugn person :))

Den kloka kroppen

Jag slås ofta av hur otroligt klok kroppen är!

Jag läste om en studie i USA av kvinnor från Kambodja som blivit blinda. Fysiskt sett kunde man inte hitta något fel på kvinnornas ögon, men när de försökte läsa på tavlan var resultaten så dåliga att de ansågs vara blinda. Det visade sig att kvinnorna hade varit med om folkmordet som begicks av röda khemererna under ledning av Pol Pot mellan 1975 och 1979.

90% av de blinda kvinnorna hade förlorat familjemedlemmar under brutala omständigheter inför ögonen på dem. Hjärnan på kvinnorna valde helt enkelt att stänga av synen för att skydda dem från att se mer.

När jag kraschade in i den där berömda väggen var en av de fysiska konsekvenserna att jag tappade hörseln på mitt högra öra. Det var inte lock och ingen vaxpropp, det var bara tyst. Hörseln kom tillbaka lite senare, men det jag har förstått nu efteråt var att det var ett sätt för kroppen att skydda sig. Eftersom nervsystemet var överbelastat behövde kroppen skydda mig genom att minska intrycken. För du ska veta att när man drabbas av utmattningssyndrom är det som att stå helt hudlös i en snöstorm. Alla sinnesintryck blir hundra gånger starkare och känslan är att de går rätt igenom kroppen.

Jag tycker detta är ett tecken på hur klok kroppen är! Jag beundrar verkligen dess klokskap! Ännu ett skäl till att verkligen lyssna när den talar till oss. Jag gjorde det inte och det fick sina konsekvenser.

Vad är det sorgligaste med att dö?

En präst blev tillfrågad; vad är det sorgligaste när någon dör?

– Är det familjen som blir lämnad kvar?

”Nej” svarade prästen.

– Är det att livet är slut?

”Nej” svarade prästen igen.

-Så vad är det, frågade intervjuaren nyfiket.

”Det är att döden av drömmarna personen hade som aldrig blev uppföljda. ”

Mina vänner, det är därför man ska ha en coach!

Vågar du anta en utmaning?

Jag tror de flesta är medvetna om hur hälsosamt det är att träna mindfulness, meditation och avslappning. Men problemet är väldigt ofta att det inte riktigt prioriteras och att våra hjärnor lätt hittar på så många ursäkter för att inte göra det.

Så just därför har jag skapat den här utmaningen. Jag vill peppa till att kanske skapa en ny hälsosam vana, med denna 9 dagars mindfulness-challenge. Den passar både dig som är helt nybörjare och dig som är van med meditation och mindfulness.

Du kommer att få lära dig de 9 attityderna som mindfulness bygger på. En attityd per dag i 9 dagar med start söndag 23:e maj. Utmaningen kommer att ske på min community Happy People. Efter köp får du en inbjudan att gå med där och du kan vara med via en app.

Jag hoppas du hänger på, det kommer bli fantastiskt härligt! Tid får du inte, tid tar du dig!

Du hittar länk här

Sagt om utmaningen:

”Tack för en fin utmaning. Det har känts mycket bra! Några övningar har varit favoriter. Men alla är väldigt sköna och avkopplande. Tack. Det har varit nyttigt och lärorikt.” Inger

”Just det där med att vara snäll mot mig själv och ta tid bara för mig är inte lätt. Men så välbehövligt och jag tyckte alla dagars attityder var mycket tänkvärda, fint beskrivna och lärorikt att ta sig tid att träna mindfulness för respektive attityd. Det ska jag fortsätta med så ofta jag får tillfälle.” Louise

”Tack för en fin kurs ! Det gäller som sagt att ge sig själv tiden, det är det som är svårigheten.
Jag ska försöka fortsätta med dina övningar, det tar ju inte så många minuter, så det finns ju ingen ursäkt!” Monica