Love is in the air!

På söndag är det alla hjärtans dag! Även om det lätt blir en handlarnas dag, så tycker jag att det är helt underbart att vi har en dag för att fira kärleken!

Även om man kanske inte har en partner kan man ändå fira kärleken till andra människor, djur eller sig själv. För övrigt är ju faktiskt den kärleksrelation man har till sig själv den allra viktigaste. Den ska ju hålla hela livet! Och är inte den bra, blir sällan resten av livet bra.

Så därför tänkte jag dela med mig av en medkänsla övning. För att du ska börja titta på dig själv med snälla kärleksfulla ögon.

Övningen går ut på att du skriver ett brev till dig själv, men som om du tar ett steg ut ur dig själv och skriver som att du skriver till din allra bästa vän. Börja tex så här;

Kära Maria…. jag tycker att du är en riktig klippa….

Ja du förstår nog. Sen viktigt, läs upp brevet högt. Helst för någon annan, men har du ingen så läs det högt för dig själv. Lycka till! Den här övningen blir för många rätt omtumlande faktisk. Vi är ofta inte så vana vid att ge oss själva kärlek på det sättet.

Vill du ha ett fint brevpapper att skriva ditt brev på? Ladda ner och skriv ut pdf:en nedan:

Burnout eller boredout?

Vad som menas med burnout tror jag de flesta vet. Att vi blir sjuka för att vi jobbar för mycket. Men det pratas alldeles för lite om boredout. Man kan faktiskt bli sjuk av att ha för lite att göra.

Uttråkning kan skapa stress. För oss människor är det otroligt viktigt att känna meningsfullhet. Att vi bidrar till något och att det man gör har betydelse. Att vi har lagom mycket utmaning för att vi ska tycka att det är roligt. När vi har för lite att göra kan det göra oss stressade och tillslut ge samma symptom som vid utmattning. Vi kan alltså gå in i väggen av uttråkning. Vi blir trötta och energilösa.

Det ligger en skam i att ha för lite att göra och vi pratar nästan aldrig om det. Det är ju ”inne” att ha mycket att göra. Och påtalar man detta för chefen finns ju såklart risk för uppsägning pga arbetsbrist. Därför låtsas-arbetar ofta den drabbade för att det ska ska ut som hen är väldigt upptagen.

Sociologen Roland Paulsen kallar det för tomt ”arbete” – allt man gör på jobbet som inte har med arbetet att göra – och påpekar att 70 procent av surfandet på porrsidor i USA sker under arbetstid. Och 60 procent av online-köpen görs under samma tid. (1)

Philippe Rothlin och Peter Werder har studerat fenomenet ”uttråkade löntagare”. De uppskattar att omkring tio procent av dagens löntagare lider av det här tillståndet, men att det ändå är ett dolt samhällsproblem.

Enligt de schweiziska konsulterna visar sig boreout framförallt genom tre symptom: Avsaknaden av ambitioner, ointresse och att man är uttråkad på jobbet.

En person som svarar ja på minst fyra av följande frågor, antingen redan lider av boreout eller snart kommer att drabbas:

– Ägnar du dig åt privata sysslor under arbetstid?

– Känner du dig underutnyttjad eller uttråkad?

– Låstas du ibland jobba, fast du inte har någonting att göra?

– Är du trött och utarbetad på kvällarna, även om du inte har utsatts för stress?

– Är du ganska otillfredsställd med din arbetsinsats?

– Ställer du dig frågor om nödvändigheten av ditt arbete?

– Skulle du kunna göra färdigt ditt jobb snabbare än vad du gör?

– Skulle du föredra ett annat arbete, men är rädd för att tjäna mindre?

– Skriver du privata e-brev under arbetstid?

– Är du ointresserad eller ganska ointresserad av ditt arbete? (2)

Som coach möter jag såklart många stressade medmänniskor, många jobbar för mycket. Men det är också många som känner meningslöshet för att de befinner sig på fel arbetsplats. Det kan kännas svårt att förändra, men genom att bli coachad kan man många gånger hitta nya möjligheter och hitta sitt livssyfte.

Men det behöver inte nödvändigtvis vara genom att byta arbetsplats eller yrke, det kan också vara genom att se sin situation med andra ögon och kanske fylla på med fritidsintressen som ger glädje och energi.

  1. https://www.kollega.se/drabbad-av-bore-out#
  2. https://www.realtid.se/boreout-den-nya-innesjukdomen

Funkar affirmationer?

Till att börja med för dig som inte vet vad det är. En affirmation är en liten kort fras som du upprepar i ditt sinne. Som ett litet personligt hejarop kan man säga.

Min egen erfarenhet är att det funkar väldigt bra! Om man väljer ut orden med omsorg och man verkligen får en go känsla i magen av dem. Och man måste tro på orden! Om man tex är sjuk och har affirmationen ”jag är frisk” så kanske man inte fullt ut tror på den, då kan man istället säga ”jag blir friskare och friskare för varje dag” för att det kanske är lättare att tro på.

Nedan har du några exempel på affirmationer. Använd som de är, sätt ihop 2 eller justera så orden känns som dina. Upprepa din valda affirmation om och om igen tills du känner att du har fått önskat resultat. Om du vill kan du ladda ner en pdf att skriva ut här.

Jag älskar mig själv

Min kropp är utvilad och mina tankar är klara

Jag är tillräcklig

Min dag flyter lätt och enkelt

Människor stödjer mig under hela min dag

Jag är full av kärlek

Jag är öppen för att ta emot härliga upplevelser

Jag har energi

Kreativa möjligheter finns tillgängliga för mig

Allt är möjligt

Jag känner tillit till att allt blir bra

Jag är frisk, jag mår bra och är full av liv

Idag är en fantastisk dag

Jag har roligt idag

Livet är NU

Jag är en positiv kraft i världen

Allt är väl

Sista minuten- julklappar

Ute i sista stund och vill slippa gå ut genom dörren för att fixa sista klapparna?

Här kommer några tips:

Lilla Mindfulness -kursen

Lär dig grunder i mindfulness. Bli mer närvarande i nuet med ett öppet sinne. Forskning visar att det ger återhämtning både för hjärna och kropp.  Det ger minskad stress och oro, mer fokus, bättre sömn och större förmåga att hantera svårigheter. 

Kursen bygger på de 9 attityderna och du får träna genom att lyssna på ljudfiler. 

Små stunder

Mindfulnessövningar, för dig som vill ha små korta pass att slappna av med och ladda batterierna med, samtidigt som du övar dig i större närvaro och fokus. Perfekta att göra som en liten paus under dagen. De är mellan 2 och 12 minuter långa.

Lilla Andningsskolan

Lär dig andas rätt! Lugn andning ger lugna tankar och lugna känslor!

En minikurs, med pdf fil och ljudfiler med övningar. Du kommer att få lära dig bra andningsvanor och olika andningstekniker för att förbättra hälsan, både fysisk och psykisk.

11 steg från väggen – från utmattning till livskraft

Jag delar med mig av de 11 nycklar jag använde mig av för att bli frisk från utmattningssyndrom. Den är skriven utifrån mina erfarenheter och de kunskaper jag har som stresscoach. Min förhoppning är att du ska hitta de verktyg som passar dig på din väg till hälsa och välmående.

Solterapi

I Stockholm har det inte varit en enda soltimme sedan 28-novmeber. Helt galet!

Jag brukar säga att jag är helt solcellsstyrd. Jag älskar ljus! Och blir lätt seg och trött när det är dåligt väder. Men nu har jag har testat solterapi-lampa i 2 veckor. Och vet ni jag gillar det. Jätte mycket! Det känns lite som att jag ändå har fått sol varje dag. Jag sitter en stund varje morgon under frukosten. Det är lite som att sola, fast utan att få värmen solen ger.

Dessutom har jag haft väldigt mycket energi senaste tiden, vet inte om det enbart är lampan, men jag tror att den ändå spelar roll.

Solljus är väldigt viktigt för oss eftersom det styr hormoner och dygnsrytm. Solljus stimulerar produktionen av hormonet serotonin, vilket gör oss vakna och glada. Så om vi inte får tillräckligt med solljus minskar produktionen av serotonin och vi kan bli låga och deppiga.

Sömnhormonet melatonin skapas av seratonin. Så sollampan gör inte bara att vi blir vakna och pigga utan också att vi sover bättre på natten sen. Men därför är det också viktigt att bara använda lampan på förmiddagen, för att inte förstöra nattsömnen.

Min lampa är en rätt enkel sådan, men jag kände inte att det behövde vara mer avancerat än så. Enkel att använda, den är lite som en i-pad i formatet och lätt att ta med tänker jag om man någon gång i framtiden (när corona är över) ska ut och resa och ska ställa om sig till tidsskillnad.

Den jag använder hittar du här

https://track.adtraction.com/t/t?a=158453212&as=1564633981&t=2&tk=1&url=https://www.bodystore.com/daylight-lamp-tl-30/B60805.html

Att ta beslut

Ibland går man ju och ångra saker man gjort och beslut man tagit. Med problem man har försökt att lösa. Eller hur? Man vet i efterhand att man borde ha tagit ett annat beslut.

Som jag ser det finns det 3 sätt att ta beslut.

  1. Sticka huvudet i sanden och hoppas att problemet försvinner av sig självt.
  2. Ta ett beslut och sen gå och grubbla och ångra att man gjorde som man gjorde.
  3. Ta ett beslut och sen känna att man tog beslut efter den kunskap du hade i det läget. Du är ingen spådam.

Håll med om att 3: an ändå är lite skönare sätt att leva med sina beslut?

Den ljuva sömnen

Jag vet att vi alla känner till den känslan av att vara seg som kola i huvudet när vi inte sovit ordentligt under natten. När vi stressar mycket blir lätt sömnen störd, vilket är så knasigt eftersom vi egentligen behöver extra mycket sömn då för att kompensera och återhämta oss.

Så här kommer några sova gott-tips:

  • var en skalman, ha samma sovtider varje kväll även på helgen
  • vädra och ha svalt i sovrummet
  • stäng av alla skärmar i god tid innan läggdags, själv har jag infört sovtider för min mobil
  • magnesiumtillskott till kvällen, hjälper kroppen att slappna av
  • en stund på spikmattan, för att varva ner
  • skriv lite i tacksamhets dagboken, som du hittar här
  • är det något särskilt du behöver komma ihåg imorgon, skriv upp det så att du kan släppa det
  • ta några djupa andetag ner i magen och säg tyst för dig själv; släpp taget
  • sov med tyngdtäcke, det är rogivande och känns som att sova i en kram.

Eftersom tyngdtäcke är något jag ofta rekommenderar mina stressade kunder och som jag verkligen kan stå för är bra, så har jag ett samarbete med Cura of Sweden. Med koden stresscoach40 får du 40% rabatt fram till nyår. Bra va!? 🙂

Du hittar dem här

Skala, skala

December är alltid en månad när det är full rulle. Och så kraschar man ner i soffan på julafton som en urvriden trasa. Är det så för dig med?

Kanske att denna julen blir lite annorlunda ändå? Men det är ju alltid mycket som ska fixas till jul. Julklappar, julbord etc…

Tricket tror jag är att skala. Skala av, skala bort och prioritera. Vad är viktigast på riktigt! Att du är en glad och pigg mamma på julafton eller att barnen får hemgjorda köttbullar och tusen julklappar? Barnen kommer inte att komma ihåg köttbullarna, de kommer att komma ihåg känslan som var i hemmet på julen. Vilken känsla vill du förmedla?

Våga skala bort!

Vad vill du?

Har du funderat på det? Eller tuffar livet bara på? Just nu kanske att det tuffar lite annorlunda än vanligt, med corona. Men jag menar har du verkligen satt dig ner och funderat över vad du vill? Hur du vill att arbetet, fritiden, relationen, familjelivet ska vara?

Som coach hjälper jag mina klienter att staka ut en tydlig riktning. Inte bara mål, utan en tydlig väg, som en kompass.

Har du någonsin satt dig i en taxi och när chauffören frågat vart du vill åka, sagt vet inte? Nej trodde väl inte det. Men ändå lever de allra flesta av oss just så. Jag vet att man kan behöva hjälp för att se klarare. Jag tog själv hjälp av en livscoach när jag bytte väg i livet och det var verkligen bland det bästa jag gjort.

För att hitta nya vägar och lösningar på problem behöver man tänka i nya banor och det kan ibland vara svårt för att man liksom har hakat upp sig lite i samma tankebanor.

Vill du ha hjälp att hitta din väg, så finns jag ju såklart för dig! Mitt jobb som coach är att lyfta dig och få dig att våga följa din riktning och dina drömmar!

Du kan läsa mer eller boka här https://stresscoach.nu/tj%C3%A4nster/livscoachning.html

Dagljus

Det är körigt att hinna få dagsljus nu när det blir mörkt så himla tidigt! Men ändå så viktigt att få det varje dag! Och extra mycket när du kämpa med att ta dig ur en utmattning. Orkar du inte promenera så se till att gå ut och sätta dig på en bänk åtminstone.

Jag brukar ofta ge mina utmattade kunder en läxa som kallas DARK-metoden.

D- dagsljus (minst 20 minuter per dag)

A- aktivitet någon form av lätt och kravlös aktivitet som ger energi

R- rörelse (alltid anpassat efter ork)

K- kost, frukost, lunch och middag. Banta ej

Själv tog jag en lunchpromenad genom skogen idag, till mitt lilla laddställe 😉

Även om det är lite grått, så är det fint. Var sak har sin tid på något sätt.