Planera sin tid

Måndag morgon. Hur brukar du planera din vecka? Tar du arbetsuppgifterna som de kommer under dagen eller har du en prioriteringslista?

Själv brukar jag sätta mig fredag eftermiddag eller söndag kväll och skriva en lista på saker som jag vill ha gjort, fortsätta jobba på eller, eller sätta igång med under veckan. Och sen gör jag en prioriteringslista efter det, typ markerar A, B, C på. A kommer i första hand, C ifall man hinner.

För att kunna jobba ostört med arbetsuppgifter, rekommenderar jag att stänga av notiser på telefon och mail. Mailen avsätter man en viss tid på, annars riskerar man att förlora sitt arbetsflow om man hela tiden blir avbruten för att svara på mail.

I veckans planering bör också träning och återhämtning planeras in och den tiden ska ses som helig. Annars är den det första som ryker, när det kör ihop sig. Planera in träning, så att kroppen hinner återhämta sig emellan.

Dagliga pauser. Oftast är det lättast att göra dem till rutin. Typ kl 10 varje dag, en frukt några djupa andetag, röra på sig lite eller vad som passar dig. Kanske en kvart, 20 minuters vila på eftermiddagen när hjärnan ofta börjar bli trött och behöver få zooma ut en stund. Däremellan djupa andetag, eller bara notera andningen för att få kontakt med kroppen och checka av stressnivån.

Sen när du kommer hem. Stanna en stund utanför dörren, innan du går in. Ta några djupa andetag. Gör en inre markering, nu är arbetsdagen slut, släpp den. Nu är det din fritid!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *